luni, 31 octombrie 2016

In sfarsit, un prim olimpic cu inot in ... mare - Triatlon International Mamaia 2016


10 Septembrie 2016

Un mare si puternic "marketat" triatlon organizat de circa 7 ani la Mamaia, langa mare, dar mai mereu cu proba de inot in lacul Siutghiol.Inscrierea la aceasta cursa este destul de timpurie.Am ales cu incredere inca din luna Aprilie pentru o taxa mai mica(130 RON) dar in special pentru curajul capatat de circa 2-3 luni invatand tehnica crawl la inot.

Parea ambitioasa participarea mea cu inot de 1500 m intr-un lac cu valuri mici si suparatoare la orice adiere de vant, cu o cursa de bicicleta de sosea de 40 km unde se ruleaza viteze mari si in final cu o alergare de 10 km daca mai puteam dupa atata efort.
Inconstient, m-am inscris.Dar, daca nu ai un obiectiv,e mai greu sa te tii motivat. Cam toata vara am stat pe la munte alergand si cunoscand, pentru prima data, multi dintre Carpatii Meridionali. Insa, asta mi-a asigurat un loc printre cei rezistenti la efortul unui triatlon olimpic.
Ziua concursului se apropia. Cu 2 saptamani inainte fusesem la un alt concurs de inot in mare : Aqua Challenge (1500 m), unde abandonasem dupa 300 m. Era prima data pentru mine cand inotam distanta asta in mare cu toata tehnica invatata in 2016 si increderea castigata in bazinele de inot din Bucuresti. Nenica, e altceva in mare si, mai ales, cand sunt valuri chiar daca mici.M-a sfatuit Paul cum sa abordez si tare ii multumesc pentru asta.Insa, tot aveam temeri legate de prezenta valurilor la proba de inot insa inotul in lac parca mi s-ar fi parut mult mai usor.

Cam asa aratau distantele la proba olimpica :

Distante de parcurs
InotT1TranzitieCiclismAlergare *
BuclaTureTotalT2BuclaTureTotal










Olimpic & Stafeta olimpica1500m100 m230 m5.70 km739.9 km400 m2.40 km410.0 km
*) distanta de la proba de alergare contine si segmentul de alergare de la iesirea din tranzitie.
Surprize, surprize, cum sunt eu norocos de fel, am parte sa aflu o stire de zile mari din partea organizatorilor : "Dupa 7 ani de zile, inotam in mare".
Cred ca eram cel mai trist om in acest moment. Inotasem doar 300 m in mare in viata mea. Era sa ma inec in valuri la 16 ani.De aici si temerile mari.Vroiam sa termin cu ele de data asta.
Ziua 10 Septembrie : Plec de dimineata 6:00 AM cu Bogdan si George (inscris la stafeta de bicla - loc 3 in final - "Chapeau" cum zice francezu'). Zi superba, insorita, fara vant la Mamaia si ...fara valuri. Doamne Ajuta ca pina la 11:00 (ora de start) sa nu apara niciun val. Ma sunase un prieten, Cornel, sa ma intrebe cum am reusit sa negociez si cu marea pentru linistea asternuta. Din drumetiile noastre la munte, stia ca eu eram prieten cu soarele si vantul :) El era de 3 zile si numai valuri mari fusesera pina atunci. Pina la ora startului, destul de tarzie, mi-am aranjat totul ca la carte.Era prima data cand faceam asta dupa modelul experimentatilor.Totul calculat si in ordine. Ce face sportul si,mai ales, triatlonul din om :) !

Ora 11: se da startul la inot, in mare, urmand a face o bucla de 750 m de 2 ori.
Exista o regula insa : Intotdeauna baliza ce trebuia ocolita trebuie sa fie in dreapta mea.

Am plecat printre ultimii de pe mal nefamiliarizat cu aglomeratia
din apa si neincrezator in tehnica crawl invatata la bazin atatea luni de zile.In curand, am ajuns pe multi si nu puteam trece de unii care abordau stilul broasca, da, acela in care se da laaaarg din picioare si risti sa-ti iei cateva lovituri.Am dat din coate, din maini, urmand sfaturile lui Bogdan de a ma baza pe tehnica in orice moment de agitatie. Doar faptul ca inotam in mare era un punct de presiune. A disparut insa dupa vreo 400 m.Am reintrat in ritm,intram printre inotatori cu acel curaj dat de viteza unei tehnici bine auto-invatate. Se mai abureau putin si ochelarii.Bine ca nu intra apa in ei cum mai patisem.La intoarcerea buclei (adica dupa vreo 600m ), apa era de adancime mica incat unii mergeau prin apa, altii se aruncau din picioare in inot pe segmente. Dupa cei 1500m, pe care i-am parcurs cu bine chiar daca mai ocolit (1570m pe ceas), iesirea din apa se continua, pina in zona de tranzitie, cu o portiune de alergare de vreun 400m cu urcare si coborare pe podul de trecere bulevard Mamaia. Deci, la proba de inot se mai adauga minutele de alergare.Am facut in 36 min vreo 1570 m de inot ceea ce era bun pentru mine. De retinut si din ce am constatat: apa marii face inotul mai facil, mentionand o pozitie flotabila. Eram asa de fericit la iesirea din apa (poza alaturata).


Ajung in zona tranzitie, linistit imi incalt   pantofii SPD pentru bicla si echipamentul necesar, ma misc mult mai repede decat de obicei. Bogdan P. zicea ca ma cam mocai mult.La final, am comparat cu Bogdan si... ucenicul si-a intrecut profesorul ...mocait, de data asta ..he he. La bicla destul de usor, cu ceva vant pe anumite segmente, chiar din primii km de bicla aud o voce cunoscuta din lateral. Era Bogdan C., ma felicita, la fel si eu i-am intors urarea. Il depasisem.Rulam bine, zic eu, cu o medie de 33 km/h cu viteze alternante dar per general constant. Ma depasise cu vreo 36-37 km/h si elita, Lucian. Trag tare, il ajung si-l salut. Nu cred sa-si fi data seama ca eu sunt.L-am mai observat si pe Bogdan P. al meu, in sens invers.Ma intrebam cum de era asa in urma mea.Cand il depasisem ? La inot era mai bun ca mine si intr-adevar scosese cu 2 min mai bine. Dilema a fost rezolvata in final in zona de tranzitie bicla-alergare.Terminasem bicla cu o economie de efort importanta, am lasat bicla si incaltasem noii mei pantofi sport pentru alergare. Bogdan P., al meu, se schimba agale si era asa de surprins ca ma vede.Nu-i venea sa creada, iar eu la fel. Eram ca in desene animate.Eram veseli.Intrebarea mea era : Cand ma depasise asa ? Ha ha ...Uitasem ca el se pregatise toata vara pentru IronMan si era bun la bicla.Cam aceeasi medie a scos si el, ca si mine.Eram, de fapt, usor in spatele lui...mereu datorita inotului.Am avut timp sa beau ceva lichid mai mult in tranzitie...un redbull revigorant.

Tranzitia asta spre proba de bicla sau de alergare impune ceva efort : alergare pe langa bicla.In total cam 600-700m. Asadar, suprinzator, l-am depasit pe Bogdan in tranzitia bicla-alergare. De data asta, mocaiala mea a fost mai buna decat mocaiala lui.

Alergarea era punctul meu forte.L-am vazut si pe Paul, mai in fata cu vreo 30 secunde.E cel cu "elevation mask" din articolul de MIB 2016 aici. Am inceput cu pace 4:50 si intentionam sa-l tin.Vreo 6 km a mers, pentru ca o durere in partea dreapta langa ficat, asemanatoare cu cea de la ultimele 2 maratoane de sosea, m-a facut sa mai trag putin si sa ma opresc in mers.Vreo 2,5 km am continuat cu greu, pace 5:30 spre 6. Cei doi Bogdan-i ma tot incurajau, Bogdan P, al meu zice ca nu mai poate si el si se opreste, dar nu a facut-o. Parca era o tactica sa incetinesc eu ... he he. Claudiu, un MTB-ist feroce si bun alergator, era usor in spatele lui Bogdan P. Imi revenisem in circa 2 km si ultimul 1,5 km am accelerat revenind la 4:50. Ca o paranteza, solutia cu durerea a venit de la George(in foto de mai jos) : sa evit laptele inainte de competitie. Mancasem lapte cu seminte.Urmatoarele doua maratoane (MPC si MIB) au fost perfecte fara lapte.George, jos palaria !
Caldura mare contribuia si ea la oboseala.O stropitoare cu apa cu un tip vesel ne mai salva din cand in cand dupa intoarcerile de bucla.Atmosfera faina, de competitie, suporteri infocati,tineri si veseli ridicau nivelul cursei.
In final, se termina cei 10 km si o domnisoara draguta ma agata la un masaj. Primul in viata mea la o cursa.Cei adevarat, am cam fost "rosu" (nu pe rosu ;) ) la aceasta competitie la final....bineinteles, ma refer la nuantele costumului, casca de inot , ochelarii sau chiar ciorapii.

Statistici "seci" de final :

Loc categorie : 22 / 50   (total categorie 40-44)
Loc general    : 122 / 261 (total general)
Concluzie       : 40-50%  pentru primul meu triatlon olimpic

Felicitari organizatorilor pentru o competitie ca la carte cat si omuletilor veseli mai mereu cu care ma tin sustin reciproc ;)

Stg to drt :
Lucian,Bogdan P, eu, Bogdan C.                            Stg to drt la final : Bogdan P, George si moi  
                                                                               











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu